سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انتخاب رنگ ، پلیمر و کفپوش اپوکسی

رنگ ، پلیمر و کفپوش اپوکسی

از تاریخ پیدایش رنگ صنعتی و پدید آورندگان آن، اطلاع درستی در دست نیست اما یکی از روایات پیرامون این موضوع، حاکی از آن است که شخصی آمریکایی به نام « Du Pont » که در زمینه ساخت ساچمه و باروت فعالیت داشته، روزی پس از شکار و به قصد رفع خستگی، قنداق تفنگ خود را زیر سر گذاشته و می خوابد.

پس از بیداری، با دیدن قنداق تفنگ که در اثر برخورد با سبزه ها به رنگ سبز در آمده، فکر تولید رنگ در ذهن او جرقه می زند، فکری که با آتش گرفتن انبار باروت او و انصراف از ادامه شغل قبلی، به مرحله عمل در آمده و به این ترتیب نام « دوپونت » به عنوان اولین تولید کننده رنگ صنعتی در جهان به ثبت می رسد.

پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران در سال 1365 با عنوان "مرکز تحقیقات و توسعه علوم و تکنولوژی پلیمر" آغاز به کار کرد و متعاقبا نام آن به پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران تغییر یافت. این پژوهشگاه با هدف توسعه علوم و فناوری مواد پلیمری و پتروشیمیایی، تربیت نیروی انسانی متخصص و پژوهشگر، تقویت ارتباط با صنعت و دانشگاه، رفع نیازهای کشور در این رشته فنی و مشارکت در تولید جهانی علم تاسیس شده است.

هم اکنون این پژوهشگاه تابعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با زیربنای 55000 مترمربع درزمینی به مساحت 17 هکتار در شهرک علم و فناوری پژوهش در کیلومتر 15 اتوبان تهران-کرج واقع است. این پژوهشگاه افزون بر دارا بودن 11 کارگاه و 22 آزمایشگاه تخصصی، مرکز رشد فناوری پلیمر،مرکز نوآوری و تجاری سازی ،مرکز کامپیوتر، مجهزترین و غنی ترین کتابخانه تخصصی پلیمر در ایران، قسمت‌های اداری‌ و ‌مالی و بخش‌های خدمات پشتیبانی، از امکانات جانبی خانه¬ های سازمانی برای اسکان اعضای هیات علمی، درمانگاه، خوابگاه دانشجویان، رستوران و آمفی تئاتر بر خوردار است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم  عمر کفپوش بدون درز بودن ، مقاوت فشاری تا بیش از 15 تن در مقابل انواع لود بار سطحی مثل لیفتراک ها و ماشین های سنگین به جهت انتقال بار به سطح زیر کفپوش اپوکسی و همچنین بدون درز بودن و جلوگیری از شکست و ترک و مقاومت در برابر ضربه یکی از ویژگی های کفپوش های این شرکت می باشد.

استحکام : همانطور که قبل تر هم گفته شک کفپوش اپوکسی که یک ماده پلیمری می باشد مقاوت حدود 15 تن برای ضخامت 2 الی 3 میلیمتر را داراست.

قابلت تنظیف: یکی از بهترین نوع کفپوش جهت نظافت اپوکسی می باشد کفپوشی بدون درز مقاوم در برابر شوینده های متداول موجود در بازار که با شستشوی ساده به راحتی تمیز شده و کیفیت خود را از دست نخواهد داد.

زیبایی: تنوع رنگی بسیار بالا ، طرح بندی های مختلف از جمله لولینگ ، پوست پرتقالی، ابروباد و طرح مدرن باعث میشود یکی از بهترین انتخاب ها برای کفپوش منازل ، کارخانجات، بیمارستان ها، اتاق های برق ، کلین روم ها و پارکینگ ها باشد.

ایمنی مناسب: کفپوش اپوکسی با ساختار شیمیایی که دارد باعث مقاومت در برابر لغزش و همچنین مقاوت در برابر آتش سوزی می گردد که یکی از نکات جالب توجه این نوع کفپوش می باشد و لذا موجب افزایش سطح ایمنی محیط شما خواهد شد.

سطح صاف و شفاف: اگر کفپوش اپوکسی را به شکل لولینگ اجرا کنیم شاهد این خواهیم بود سطحی یک دست و شفاف داریم که کیفیت آن به نوع رزین مورد استفاده در آن بر می گردد.

هزینه تعمیرات کم: بعد از اجرای کفپوش اپوکسی اگر به هر دلیلی قسمتی از سطح آسیب ببیند به راحتی و فقط با ترمیم همان نقطه قابلیت ترمیم دارد و نیاز به تعویض کل سطح نیست.

محیط زیست: کفپوش های اپوکسی به شدت سالم و دوست دار محیط زیست هستند ماده به کار رفته در این کفپوش ها رزین پلی آمین هست که نیاز به افزودن آب برای اجرای آن نیست و همچنین نوع طبیعب آن نیز موجود هست.

رنگ‌ اپوکسی رنگی دوجزئی است و برای خشک‌شدن، به هاردنر (سخت‌کننده) نیاز دارد. جزء اول این رنگ شامل رزین، پیگمنت (رنگدانه) و افزودنی‌ها بوده و جزء دوم آن (هاردنر) معمولاً شامل یک پلی‌آمین (دارای گروه عاملی NH2) یا پلی آمید است. هنگامی که رزین اپوکسی با آمین‌ها واکنش می‌دهد، ویسکوزیته فیلم رنگ افزایش یافته و اتصالات عرضی در آن به وجود می‌آید که منجر به تشکیل  یک پوشش حفاظتی سخت خواهد شد. نسبت اختلاط در این رنگ ها بسیار مهم است. در صورت عدم رعایت این نسبت، رنگ خواص مطلوب را به دست نمی آورد و یا اصلاً خشک نخواهد شد.

رنگ اپوکسی به دلیل مقاومت بالایی که در برابر رطوبت، اصطکاک و عوامل جوی مانند گرما و سرما و مواد شیمیایی دارد، جایگزین مناسبی برای پوشش های محافظتی می باشد. رنگ اپوکسی این توانایی را دارد که به سطح بتن بچسبد و یک پوشش کاملاً پایدار و محکم ایجاد کند.

پس از اختلاط رنگ‌ اپوکسی با هاردنر، یک ترکیب یکنواخت به دست می‌ آید که در ابتدا ویسکوزیته آن تغییری نمی‌کند. سپس رنگ به آرامی شروع به افزایش ویسکوزیته کرده و مخلوط به سختی همزده می‌شود. در آخر نیز رنگ سخت شده و اصطلاحاً پخت می‌شود؛ لذا پس از اختلاط رنگ‌ اپوکسی فرصت محدودی برای اعمال آن وجود خواهد داشت.

منبع : دانشجویان مهندسی پلیمر شریف